آزمون آنلاین درس11 دین و زندگی یازدهم ;

آزمون آنلاین درس11 دین و زندگی یازدهم

گزینه صحیح آزمون درس11 دین و زندگی یازدهم را انتخاب کنید!

1 سوال 1

وقتی که میدانیم (والله َیْعَلم ما تصنعون)مفهوم کدام عبارت شریفه را باید بپذیریم؟

1

(وما ُمحَّمدِ اَّلا َرُسوٌل َقْد َخَلْت ِمْن قبله الرسل)

2

(و اَّلِذیَن َکَسُب وا الَّسِّیَئاِت َجَزا سِّیَئٍة ِبِمْثِلَها و ْتر َهُقُهْم ِذَّلٌة)

3

َ) لَقْد َکاَن َلُکْم ِفي َرُسوِل الله ُاْسَو ٌة َحَسَنٌة لمن کان یرجو الله والیوم الاخر)

4

(و الله جعل لکم من انفسکم ازواجا و جعل لکم من ازواجکم بنبین و حفذه)

2 سوال 2

اکنون که فهمیدیم به فرمایش امیرالمؤمنین (ع) "قدر و ارزش جان انسان، بهشتی به وسعت همه آسمانها و زمین است" چه وظیفه ای داریم و چرا انسان عزیز، غیر خدا را کوچک میبیند؟

1

﴿ فال تبيعوها ااّل بها﴾ - خالق جهان در نظر ایشان بزرگ است.

2

﴿ ليس ألنفسكم ثمن ااّل الجنة﴾ - خالق جهان در نظر ایشان بزرگ است.

3

﴿ فال تبيعوها ااّل بها﴾ - خداوند فرزندان آدم را بر بسیاری مخلوقات برتری داده است.

4

﴿ لیس النفسکم ثمن اال الجنة﴾ - خداوند فرزندان آدم را بر بسیاری مخلوقات برتری داده است.

3 سوال 3

کدام روایت نبوی، بیانگر عزت پیامبر اکرم (ص) در محاصرە مشرکان مکه به هنگام آغاز دعوت میباشد؟

1

برای جان من بهایی جز بهشت نیست، پس بدانید خود را به کمتر از آن نخواهم فروخت.

2

اگر اینان خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند، از راه حق دست برنمیدارم.

3

خالق جهان در نظر ما مسلمین بزرگ است، ازاین جهت هر غیرخدایی در نظرمان کوچک است.

4

خداوند به ما کرامت بخشیده و بر بسیاری از مخلوقات برتری داده و زمین را به ما به ارث خواهد داد.

4 سوال 4

برای حفظ عزت و دوری از ذلت، انسان چگونه باید تمایلات عالی و دانی خود را تنظیم نماید؟

1

تمایلات دانی بد نیستند اما توجه به آنها نباید مانع رشد و شکوفایی تمایلات عالی گردد.

2

باید تمایلات دانی را رها نمود تا بتوانیم تمایلات عالی را سامان دهیم و به سعادت برسیم.

3

پس از تنظیم تمایلات عالی، باید تمایلات دانی را حتی المقدور برآورده ساخت تا آرامش یابیم.

4

باید حدومرز تمایلات دانی توسط انسان مشخص گردد تا موجبات رشد تمایلات عالی فراهم شود.

5 سوال 5

کدام عبارت توضیح مناسبی دربارە ریشه تمایلات عالی و دانی در وجود انسان است؟

1

با رسیدن به تمایل به ایثار و حیا که مربوط به روح معنوی انسان است، از آنها لذت نمیبریم و فقط خوشحال میشویم.

2

با رسیدن به تمایل به ایثار و حیا که مربوط به روح معنوی انسان است، از آنها لذت نمیبریم و احساس موفقیت نمیکنیم.

3

هنگامی که به تمایل ثروت و شهرت که مربوط به ُبعد حیوانی انسان است دست مییابیم، از آنها لذت نمیبریم و خوشحال نمیشویم.

4

هنگامیکه به تمایل ثروت و شهرت که مربوط به ُبعد حیوانی انسان است دست مییابیم، از آنها لذت میبریم و خوشحال میشویم.

6 سوال 6

کدام مورد، به ترتیب خواسته نفس لّوامه و نفس اّماره را از انسان نشان میدهد؟

1

فقط به تمایلات عالی و برتر توجه شود - غفلت از تمایلات برتر

2

فقط به تمایلات عالی و برتر توجه شود - پاسخ دهی به تمایلات فروتر

3

در حد نیاز به تمایلات فروتر پاسخ داده شود - غفلت از تمایلات برتر

4

در حد نیاز به تمایلات فروتر پاسخ داده شود – سرگرم شدن به تمایلات فراتر

7 سوال 7

پاسخ حضرت زینب (س) به حاکم کوفه که فرمود: "جز زیبایی از خدا ندیدم" نشان دهندۀ فهم عمیق ایشان از کدام مسئله است؟

1

و َجاِدَلُهْم ِباَّلِتی ِهیَ أْحَسُن

2

َمن َکاَن ُیِریُد اْلِعَّزَة َفِلَّلِه اْلِعَّزُة َجِمیعًا

3

رحَمة ِمَن الله ِلْنَت َلُهْم فیما

4

اولِئَکَ أ ْصَحاُب اْلَجَّنِة ُهْم ِفیَها َخاِلُدوَن

8 سوال 8

علت بیان قرآنی (ولایر َهُق ُوُجوَهُهْم َقَتر و لا ذله) در کدام ایه شریفه،بیان شده است؟ (با تغییر)

1

(ان االرَضَ یرُثها ِعباِدَی الّصاِلحوَن)

2

( َیعُبدوَننی الی شِر کوَن بی َشیًئا)

3

)و اَّلِذیَن َکَسُب وا الَّسِّیَئاِت َجَزا َسِّیَئٍة ِبِمْثِلَها َو تْر َهُقُهْم ِذَّلٌة )

4

(من کاَن ُیریُد الِعَّزَة َفِلّلِه الِعَّزُة َجمیًعا)

9 سوال 9

کدام سخن از پیشوایان دین، مفهوم خطاب خداوند متعال را که فرمود: "ای فرزند آدم، این مخلوقات را برای تو آفریدم و تو را برای خودم" مورد تأ کید قرار میدهد؟

1

امام صادق (ع): مايه زينت و زیبایی ما باشید، نه مایه زشتی و عیب ما

2

امام علی (ع) : بندە کسی مثل خودت نباش، زیرا خداوند تو را آزاده آفریده است.

3

پیامبر اکرم (ص) : خدایا، اینان اهلبیت مناند، آنان را از هر پلیدی و ناپاکی حفظ کن.

4

امام على(ع) : همانا بهایی برای جان شما جز بهشت نیست، پس خود را به کمتر از آن نفروشید.

10 سوال 10

علت و معلول رسیدن انسان ها به عزت نفس به ترتیب چیست؟

1

بندگی خالصانه برای خدا - سرکوب تمایلات دانی

2

بندگی خالصانه برای خدا - حفظ پیمان با خدا و رسولش

3

توانایی کنترل بر هوسها و تمایلات - سرکوب تمایلات دانی

4

توانایی کنترل بر هوسها و تمایلات - حفظ پیمان با خدا و رسولش

ارزیابی آزمون